December 24, 2025

नई कोलाघाट रेलवे पुल से सुरक्षा में वृद्धि एवं रेल परिचालन होगा अधिक सुगम

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खड़गपुर मंडल के हावड़ा–खड़गपुर खंड में उपनगरीय सेक्शन की क्षमता बढ़ाने के उद्देश्य से रुपनारायण नदी पर एक नए रेल पुल का निर्माण कर रहा है। यह अत्याधुनिक नया पुल, पुराने कोलाघाट पुल संख्या–57 का स्थान लेगा, जिस पर वर्तमान में मिडिल लाइन एवं डाउन मेन लाइन संचालित हो रही हैं। यह पुल देउलटि एवं कोलाघाट स्टेशनों के बीच स्थित है।

आवश्यकता

पुराना कोलाघाट पुल वर्ष 1900 में चालू किया गया था और पिछले 125 वर्षों से दक्षिण पूर्व रेलवे की एक महत्वपूर्ण कड़ी के रूप में हावड़ा एवं कोलकाता क्षेत्र को देश के अन्य हिस्सों से जोड़ता रहा है। 804 मीटर लंबा यह प्रतिष्ठित स्टील गर्डर पुल अब अपनी निर्धारित तकनीकी (कोडल) आयु पूरी कर चुका है, अतः इसके प्रतिस्थापन की आवश्यकता है।

नए पुल की योजना

₹481.11 करोड़ की लागत से डाउन मेन एवं मिडिल लाइनों को सम्मिलित करते हुए नए पुल का निर्माण किया जाएगा। वायाडक्ट सहित यह पुल कंपोज़िट एवं ओपन वेब गर्डर संरचना का संयोजन होगा।

इस परियोजना के अंतर्गत कोलाघाट स्टेशन का विकास भी किया जाएगा, जिसमें परिवर्तित संरेखण (डाइवर्टेड एलाइन्मेंट) पर उन्नत (एलीवेटेड) प्लेटफार्मों का निर्माण शामिल है। यह नया पुल वर्ष 2027 के अंत तक चालू होने की संभावना है तथा आगामी कम से कम 100 वर्षों तक सेवा में रहेगा।

वर्तमान परिचालन संबंधी बाधाएँ

नए पुल के निर्माण तथा पुराने पुल की सेवा-आयु समाप्त होने के कारण दक्षिण पूर्व रेलवे के अत्यंत व्यस्त हावड़ा–खड़गपुर खंड में ट्रेन परिचालन पर कुछ प्रभाव पड़ा है। वर्तमान में पुराने पुल पर डाउन मेन लाइन से मालगाड़ियों तथा अधिकांश मेल/एक्सप्रेस एवं यात्री ट्रेनों का संचालन प्रतिबंधित है।

फलस्वरूप सभी डाउन दिशात्मक ट्रेनें, जिनमें संपूर्ण मालगाड़ी, मेल/एक्सप्रेस, अन्य यात्री ट्रेनें एवं उपनगरीय लोकल ट्रेनें शामिल हैं, मुख्यतः मिडिल लाइन से संचालित की जा रही हैं, जिससे डाउन मेन लाइन पर यातायात दबाव बढ़ गया है। केवल कुछ यात्री ट्रेनों को 30 किमी प्रति घंटा की गति सीमा के साथ डाउन मेन लाइन से चलने की अनुमति है।

तीन लाइनों वाले इस खंड में पुल पर केवल दो लाइनों के उपयोग से संकीर्णता (बॉटलनेक) उत्पन्न होती है, जिससे व्यस्त समय में यातायात जाम की स्थिति बनती है।

मिडिल लाइन में रिवर्सिबल सिग्नलिंग की व्यवस्था होने के कारण सभी डाउन ट्रेनों को उसी लाइन से चलाने हेतु पुल के दोनों सिरों पर स्थित स्टेशनों पर जटिल परिचालनात्मक विचलन करने पड़ते हैं। इन अतिरिक्त गतिविधियों से खंड में भीड़ बढ़ती है और ट्रेनों के परिचालन में विलंब होता है।

निष्कर्ष

वर्तमान में ट्रेनों के सुरक्षित एवं निर्बाध संचालन को सुनिश्चित करने के लिए हर संभव प्रयास किए जा रहे हैं। नए पुल का निर्माण न केवल रेलवे सुरक्षा को सुदृढ़ करेगा, बल्कि ट्रेन परिचालन में गतिशीलता बढ़ाने के साथ-साथ यात्रियों को अधिक सुविधाजनक एवं आरामदायक यात्रा अनुभव भी प्रदान करेगा।

 

NEW KOLAGHAT 4RAILWAY BRIDGE TO ENHANCE SAFETY

AND EASE TRAIN OPERATIONS

 

Kolkata, 24th December, 2025

 

ISSUE

South Eastern Railway is constructing a new rail bridge over the Rupnarayan river in the Howrah-Kharagpur section of Kharagpur Division to improve section capacity in suburban section of Howrah-Kharagpur. This modern state of the art new bridge will replace the old Kolaghat Bridge No.57 over which the Middle line and Down Main line currently runs lies between Deulti and Kolaghat stations of SER.

WHY REQUIRED

The old Kolaghat bridge was opened in the year 1900 and has served as a vital link of SER providing connectivity to Howrah & Kolkata area to the rest of the country. This 804 metre long iconic steel girder bridge has served as a major railway asset for the past 125 years. However, it has completed its codal life and needs replacement.

PLAN FOR NEW BRIDGE

A new bridge will be constructed at a cost of Rs.481.11 cr. Involving the DN Main & Middle lines. This bridge with viaduct will be a combination of composite and open web girder bridge. Apart from the bridge, this work will also include the development of Kolaghat station with construction of elevated platforms on a diverted alignment. This new bridge is expected to be commissioned by the end of 2027 and will be in service for at least the next 100 years.

 

PRESENT OPERATIONAL CONSTRAINTS

The construction of a new bridge and the completion of the shelf life of the old bridge is having some impact on the train running and operational flexibility in this important Howrah-Kharagpur Section of SER. Presently running of freight trains and most of the Mail/Express and passenger trains is prohibited on DN Main line over the old bridge. This results in running of all DN trains including the entire fleet of goods train, mail/express trains, other passenger trains and suburban locals through the main line resulting in traffic congestion on DN Main Line. Only a few passenger carrying trains are allowed to run over the DN Main line with a speed restriction of 30 kmph.

The use of two lines across the bridge in this three line section creates a bottleneck and leads to congestion during peak hours in the busy Howrah- Kharagpur Section.

To run all Down trains through the middle line which has the provision of reversible signalling involves complex train operations of diversions on stations located at both ends of the bridge. These extra movements also lead sectional congestion and delay in train running.

CONCLUSION

Best efforts are being put up presently to ensure safe and seamless movement of trains. The construction of the new bridge will not only enhance the safety but also lead to improve mobility in train operation & provide comfortable journey to the passengers.

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